Kelebihan zikir La Ilaha Illallah

Assalamualaikum. Sunat bagi salam, wajib jawap salam. Hee nampak tak nampak tak? Blog ni dah tukar baju. Dah lama nak makeover blog ni, tapi sekarang baru sempat. Ugh penat gila. Dari pukul 1 hingga pukul 7 mengedit blog, lenguh satu badan. Tapi alhamdulilah hasil memuaskan. Ni first time edit guna edit html yang baru. Memang ah agak blur mulanya, tapi korek korek jugak sebab dah bosan tahap cipanzi dah tengok baju lama. So, let see. Memang sekarang aku tengah berhijrah atau lain kata, berubah dari kurang baik kepada yang lebih baik. Inshaa Allah. Banyak kelebihan zikir لا اله الا الله ni. 

1- La Ilaha Illallah adalah harga Syurga.
2- La Ilaha Illallah adalah memastikan keampunan.
3- La Ilaha Illallah adalah kebaikkan terbaik.
4- La Ilaha Illallah adalah penghapus dosa dan segala kesalahan.
5- La Ilaha Illallah adalah sebagai memperbaharui iman yang pudar.
6- La Ilaha Illallah adalah pengangkat hijab sampai kepada Allah SWT.
7- La Ilaha Illallah adalah zikir yang paling afdhal.
8- La Ilaha Illallah adalah pendinding daripada syaitan.
9-  La Ilaha Illallah adalah penyelamat daripada neraka.
10- La Ilaha Illallah adalah penolong.

Rasulullah saw pernah bersabda di dalam beberapa sabda baginda antaranya ialah,
dari Ubadah Bin ash Shaamiti, Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud. "Barangsiapa bersaksi mengatakan Lailahaillah Muhammadarrasulullah. Tiada Tuhan Yang Disembah Melainkan ALLAH dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh ALLAH, maka ALLAH akan mengharamkan neraka baginya."

Rasulullah saw bersabda, dalam sebuah hadis qudsi ALLAH berfirman "LAILAHAILLAH" adalah kalamku. Akulah yang kehendaki pada kalimah ALLAH. Barangsiapa yang berkata kalimah ini beerti ia telah masuk ke kotaku. Dan barangsiapa yang masuk ke kotaku. maka selamatlah ia dari siksaku."

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud. "Barangsiapa yang berkata 'laa ilaaha illallahu; dan memanjangkan sebutannya (pada huruf mad) kata ulamak pada "laa" yang berada di awal, nescaya ALLAH akan meruntuhkan 4000 dosa besar yang telah dia perbuat" Para sahabat bertanya kepada Rasulullah. Bagaimana jika ia tiada dosa besar? Maka Rasulullah berkata. "ALLAH akan mengampunkan dosa keluarganya dan jiran-jirannya."

Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud. "Barangsiapa yang membaca 'Laa ilahaillahu' maka ia akan dapat menolak sebanyak 99 bala dan dapat menghilangkan segala kegundahan dan kesedihan yang dialaminya."

Rasulullah bersabda. "Barangsiapa yang berkata kalimah LAILAHAILLAH MUHAMMADARRASULULLAH sebanyak 100 kali, maka tatkala ia datang di hari kiamat dengan wajahnya seperti bulan purnama."

 firman Allah SWT dalam Surah Al-Ahzab ayat 35 yang tafsirnya : "Dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar".

Dari Abu Hurairah r.a, ia berkata : Telah bersabda Rasulullah saw : "Yang akan mencapai kebahagiaan dan keuntungan melalui syafaatku ialah orang yang mengucap kalimah Lailahaillallah dengan hati yang ikhlas".(Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).

Dari Jabir bin Abdillah ia berkata : Aku mendengar Rasulullah saw bersabda : "Zikir yang paling mulia ialah Lailahaillallah dan doa yang paling baik ialah Alhamdulillah".(Riwayat Al-Imam Ibnu Majah).

Dan banyak lagi. Credit kepada a b c. hee cuti penggal pertama dah nak habis dah. Sedih k sedih. Tak boleh nak bangun lewat lagi. Sobsobs. Apa-apa pon, selamat kembali ke sekolah. hihi semoga entri ni bermanfaat untuk semua ..



7 comments:

Watch your words, dude.

PAUSE HERE